Bir arkadaşımın gönderdiği çok değerli bir çalışma,sizlerle paylaşmak istedim.MD.
İngiltere bir yandan
gelecekte enerji arz güvenliği sorunları ile karşılaşmamak diğer yandan ise
modası geçmiş elektrik üretimi sistemlerinde Enerji Rönesans ölçütleri gerçekleştirmek
için büyük çabalar göstermektedir. Bu bağlamda İngiltere uzun süredir düşük
karbon ekonomisi yatırımları konusunda planlar yapmaktadır. Karbon emisyonları
ve karbondioksit salınımları yüksek eskimiş kömür yakıtlı termik santraller
yerine karbon salımları daha az olan temel enerji kaynakları doğalgaz kombine
çevrim santralleri kurulması çalışmalarını sürdürmektedir. Ayrıca İngiltere
elektrik portföyü içerisinde yaklaşık %15 yer tutan ömrünü tamamlamış baz yük
kaynağı nükleer elektrik santralleri, 1 nükleer güç santrali haricinde 2023
yılına kadar kapatılmaları gerekmektedir. Japonya depremi ve tsunami süpürtü
dalgaları doğal felaketler sonucu oluşan aynı zamanda çoğu ülke kamuoyunda
nükleer korku meydana getiren Fukushima nükleer güç reaktörleri kazaları dolayısıyla
İngiltere, nükleer emniyet ve nükleer güvenlik kriterleri birinci öncelikli
nükleer enerji yatırımları politikası hakkında ödün vermeyen etrafı denizlerle
çevrili yegâne batı ülkesi görünümündedir. İngiltere, nükleer reaktörler
kanalıyla elektrik ihtiyacının %75 ‘ini karşılayan Fransa ile sera gazı
emisyonları olmayan evrimsel nükleer santraller yapımı ve nükleer teknoloji
transferi konularında ortak işbirliği anlaşmaları da imzalamaktadır. Mevzu
bahis enerji projeksiyonları içeriğinde İngiliz Hükümeti enerji sektöründe
çevreci ve yeşil yenilenebilir enerji kaynakları devrimi yaratacak biçimde çevre
dostu olduğu kadar pahalı ciddi bir enerji dönüşümü planını da yürürlüğe
koymağa çalışmaktadır.
David
Cameron Başkanlığındaki İngiliz Koalisyon Hükümeti İngiltere enerji politikası
kapsamında çok büyük bir enerji dönüşüm programı uygulamak üzeredir. Söz konusu
enerji planlaması çerçevesinde yeni elektrik marketi oluşturmak ve özellikle de
düşük karbon ekonomileri içeriklerinde değerlendirilen yeni doğa dostu temiz
enerji kaynakları yatırımları için 175 milyar dolar (160 milyar pound) tahsis
edilmektedir. İngiltere enerji dönüşüm programının uygulanması için bir enerji
devrimi yapılmasına gerek duyulmaktadır. İngiltere elektrik üretim kapasitesi
gelecek on yıl içerisinde yaklaşık beşte bir oranında kapatılması ve
yenilenmesi icap etmektedir. Bu oran içerisinde çalışma ömürleri tamamlanan baz
elektrik yükü kaynakları olan nükleer enerji santralleri ve çevreyi yoğun
biçimde kirleten demode kömür yakan enerji santralleri başta gelmektedir.
İngiltere Enerji Endüstrisi ve Elektrik Piyasası Düzenleme Kurulu Ofgem (Office
of Gas and Electricity Markets – Ofgem ), 2015 yılına kadar ülkenin elektrik arz güvenliği çıkmazı
içine düşeceğini ve elektrik kısıntıları yaşanacağını öngörmektedir. Belirtilen
boyutta elektrik kapasitesi değişimi projeksiyonları, ülke ciddi biçimde borçlu
ve ekonomik durgunluk döneminden henüz çıkmamış olsaydı bahse konu enerji
dönüşümünün de ürkütücü olmayacağı hakim görüşler arasında bulunmaktadır.
Birleşik Krallık Enerji Araştırma Merkezi (UK Energy Research Centre) ‘inden
John Loughhead mevcut durumu bir mühendislik başarısı şeklinde 25 yıl
içerisinde her iki yılda bir Londra Olimpiyatları için altyapı düzenlenmesi
faaliyetleri bilançosuna eşdeğer enerji yatırımları olacağını hesaplamaktadır.
Sorunu daha da güçleştiren durum ise, İngiltere’nin 2020 yılına kadar ulusal
elektriğinin %30 ‘unun yenilenebilir enerji kaynakları vasıtasıyla karşılama
taahhüdünden kaynaklanmaktadır. Ancak, yenilenebilir enerji kaynakları yatırım
maliyetleri yüksekliği en büyük engeli oluşturmaktadır. Bu nedenle rüzgar
türbinleri, güneş enerjisi panelleri ve elektriğin depolanması gibi zorunlu
büyük harcamalar kapsamında yatırımcıları teşvik için üretilen elektrik
fiyatlarında uzun vadeli istikrar ile cazip elektrik alım garantileri enerji
değişimi planlarına dahil edilmiştir. Enerji çevrimi planlarında adı geçen teşviklerin
temini için 2020 yılına kadar yenilenebilir enerji kaynakları sektöründe sübvansiyonlar
ve ekonomik destekler yıllık bazda 7.6 milyar pound’a artırılmak suretiyle maliyetler de tüketici
faturalarına aynen yansıtılacaktır. Üç kat artırılan yenilenebilir enerji
kaynakları sübvansiyonu ve mali destek fonlarının konut başına ortalama yıllık
maliyetinin ise asgari 95 pound olması beklenmektedir. Küresel ekonomik krizler
ve küresel mali iflaslar sonrası finansal sıkıntılar yaşanan bir süreçte İngiliz
ailelerden toplanan yenilenebilir enerji kaynakları fonları nedeniyle elektrik
faturaları artışları da ülkede ciddi bir tartışma ortamı yaratmaktadır. İngiltere
Enerji Bakanı Edward Davey ise fosil yakıtların maliyeti artma süreci
yaşanırken yenilenebilir enerji kaynaklarının maliyetlerinin azaltılması için
İngiliz ailelerinden kesilen ekonomik destek fonlarının uzun vadede tüketiciler
lehine enerji fiyatlarının çok uygun maliyetli olmasını temin edeceğini
savunmaktadır. Sözü edilen durum kapsamında elektrik transmisyon ağını işleten
Ulusal Şebeke (National Grid) ‘nin teşvik edilmesi bağlamında 2017 başlarına kadar elektrik arzı kontratları
bazında açık artırmalar başlatılacaktır. Sağlanacak rekabet ortamı sayesinde
enerji fiyatlarının düşmeye zorlanacağı tahmin edilmektedir. Açık artırma ihaleleri
her bir teknoloji için ayrı ayrı yapılması düşünülmektedir. Bu arada muhtemel
ilk ihalelerin, şiddetli rüzgarların estiği bir ada ülkesi olan İngiltere’de nispeten
ucuz maliyetli sahillere yakın yenilenebilir enerji kaynakları kara rüzgar
enerjisi elektrik santralleri (onshore wind farms) ile başlaması
öngörülmektedir. 2020 yılına kadar söz konusu açık artırma ihalelerinin tüm
teknolojilere yaygınlaşacağı umut edilmektedir. Mr Davey, açık artırma yoluyla
elektrik ihaleleri gerçekleştiren dünyadaki ilk ülkenin İngiltere olacağından
kıvanç duyduğunu belirtmektedir.
Diğer
taraftan, elektrik açık artırma ihaleleri bir dereceye kadar yenilik getirdiği düşünülmesine
rağmen yakın bir gelecekte başlayacağına dair bazı kuşkuların da mevcut olduğu
kabul edilmektedir. Bu arada yenilenebilir enerji kaynakları kontrat
fiyatlarının saptanması ile birlikte yeni doğalgaz yakan elektrik santralleri
yapımı hakkındaki teşviklerin oluşturulması da İngiliz Hükümetinin yetki ve
sorumluluğunda olacaktır. Sözü edilen durumun ise kaygı verici olduğu
görülmektedir. Avrupa Birliği’nin yenilenebilir enerji kaynakları projeksiyonları
konusunda şart koşulan direktifleri doğrultusunda Hükümetler en düşük maliyetli
çözümlerden ziyade ihtiyari hedefler bağlamında yetkiye sahip bulunmaktadır. Düşüncü
kuruluşu Policy Exchange ‘den Guy Newey, Hükümetin çok yaygın kulis
faaliyetleri yürüteceğini ve yeterince bilgilendirme yapmayacağını da iddia
etmektedir. Öte yandan, insan sağlığı ve çevre güvenliği perspektifleri
açısından akılcı sayılan bir yolun da atmosferi daha az kirleten doğa dostu
elektrik santralleri kurulması yatırımlarının teşviki için çevreyi kirleten
teknolojilerin vergilendirilmesi görüşü ön plana çıkmaktadır. Küresel ısınma ve
küresel iklim değişikliği problemleri karşısında Avrupa Birliği, dünyanın en
büyük karbon marketi olan AB Emisyon Pazarlama Sistemi (Emissions Trading Scheme – ETS) ‘ni tesis etmiştir. Bununla beraber Avrupa’da hüküm süren
ekonomik durgunluk ve yetersiz yönetimin kombinasyonu neticesinde ETS
kapsamında belirlenen karbon fiyatı, çevre kirleticilerini daha temiz
teknolojilere yönelmeleri konusunda kafi derecede caydırıcı olamamıştır.
Danışmanlık firması olan E3G tarafından yapılan bir araştırmaya göre daha
yüksek karbondioksit fiyatı ya da karbon vergisi bile çevre dostu olmayan
işletmelere sahip şirketleri yenilikçi ve evrimsel teknolojilere doğru yönlendirememektedir.
Avrupa Birliği yukarıda açıklanan sorunu çözmek için farklı yollar da denemiştir. Örneğin, baz elektrik
yükü kaynağı fosil yakıtlar kökenli güç santralleri iyileştirilmesi ile sözü
edilen elektrik üretim tesislerinin karbondioksit emisyonlarının azaltılması
projeksiyonları içerisinde AB, karbon yakalama ve karbondioksit depolama (Carbon Capture and Storage – CCS)
teknolojileri araştırma geliştirme (ARGE) faaliyetleri kapsamında ciddi mali
kaynaklar sağlamasına rağmen problemin çözümünde bir ilerleme kaydedilememiştir.
Ortaya çıkan durum ise, cazip olmayan aynı zamanda maliyetleri yüksek
yenilenebilir enerji kaynakları projelerini yeni enerji planlaması ve programı
içerisinde çekici kılmaktadır.
Böylece,
yeni elektrik dönüşüm planı, çevreci kuruluşlar, yeşil örgütler ve doğa dostu
organizasyonlar açısından bir zafer olarak nitelendirilmektedir. Ancak sözü
edilen yeşil kurumlar da düş kırıklığına uğratılmış durumdadır. İngiliz
Hükümetine danışmanlık hizmeti veren Bağımsız İklim Değişikliği Komitesi
(Independent Commitee on Climate Change) 2030 yılına kadar İngiltere elektrik
sektörünü karbonsuzlaştırma planı doğrultusunda bir ulusal enerji politikası
yürütülmesini önermektedir. Hükümetin maliyetleri yüksek çevre dostu politika
yürütme planı karşısında İngiltere Maliye Bakanı George Osborne az da olsa gizli bir muhalefet
sergilemektedir. Bununla beraber gelecek genel seçim sonrası 2016 yılında
ülkeyi “karbondan arıtma ve temizleme hedefi olarak karbonsuzlaştırma tezi”
enerji çevrimi planı tasarısı içerisine alınmaktadır. Sonuçta kamuoyu
anketlerinde önde olan muhalefetteki İngiliz İşçi Partisi’nin zafer kazanması
halinde de enerji dönüşüm planı ve programının sürdürülmesi olası
görülmektedir.
Kaynaklar:
-Yeni
Nesil Nükleer Güç Reaktörleri, Ahmet Cangüzel Taner, Fizik Mühendisleri
Odası Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2006.
-Karbon
Emisyonları ve Karbondioksitin Akiferlerde Depolanması, Ahmet Cangüzel
Taner, Fizik Mühendisleri Odası Yayınları,
Faydalı Bilgiler, 2007.
-Karbondioksit
Emisyonları ve Salınımlarının Yok Edilmesi ya da Depolanması,
Ahmet Cangüzel Taner, Fizik Mühendisleri Odası
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2008.
-İngiltere’de
Enerji Arz Güvenliği, Enerji Kaynaklarının Çeşitlendirilmesi, Nükleer
Santraller ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları,
Ahmet Cangüzel Taner, Fizik
Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2008.
-Nükleer
Enerji Santralleri, Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Geleceği ve Enerji
Kaynak Çeşitliliği, Ahmet Cangüzel Taner; FMO
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2008.
-Nükleer Santraller ve Gelecekteki Nükleer
Enerji Projeksiyonları, Ahmet Cangüzel
Taner, Fizik Mühendisleri Odası Yayınları,
Faydalı Bilgiler, 2008.
-Avrupa’da
Nükleer Santraller ve Nükleer Enerji Perspektifleri, Ahmet Cangüzel
Taner, FMO Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2009.
-Fosil
Yakıtlı Termik Santraller, Ahmet Cangüzel Taner, Fizik Mühendisleri Odası
Yayınları Faydalı Bilgiler, 2009.
-Küresel
Karbon Salımları ve Küresel Karbon Ticareti, Ahmet Cangüzel Taner, FMO
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2009.
-İleri
Nükleer Santraller, İklimsel Değişim Mekanizmaları, Küresel Isınma ve İklim
Değişiklikleri Bilimsel Raporları, Ahmet
Cangüzel Taner, Fizik Mühendisleri Odası
Yayınları,
Faydalı Bilgiler, 2010.
-İleri
Reaktörler, Karbon Borsası ve Küresel Finansal Kriz, Ahmet Cangüzel Taner,
Fizik Mühendisleri
Odası Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2010.
-Almanya; Enerji Stratejisi ve
Nükleer Güç Santralleri İşletilmesi Perspektifi, Ahmet
Cangüzel Taner, FMO
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2010.
-İngiltere; Yenilikçi Nükleer
Santraller ve Enerji Ulaşım Telekomünikasyon Altyapı
Yatırımları, Ahmet Cangüzel Taner, FMO
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2010.
-Kömür Yakan Termik Santraller, Ahmet Cangüzel Taner,
Fizik Mühendisleri Odası
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-İngiltere ve Avustralya Karbon Emisyonu Politikaları ile Karbondioksit
Vergisi, Ahmet
Cangüzel Taner,
Fizik Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-Doğalgaz
Çevrim Santralleri ve Kömürlü Elektrik Santralleri, Ahmet Cangüzel Taner,
FMO Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-Kömür Yakan
Termik Santraller, Ahmet Cangüzel Taner, Fizik Mühendisleri Odası
Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-Japonya Depremi Tsunami ve
Nükleer Reaktörler, Ahmet Cangüzel Taner, Fizik
Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2011.
-Fukushima Nükleer Güç Santralleri Kazaları Sonrası Modern
Nükleer Santraller
Ahmet
Cangüzel Taner, FMO Yayınları,
Faydalı Bilgiler, 2011.
-Japonya
Deprem Tsunami Süpürtü Dalgaları Doğal Felaketler Sonucu Nükleer
Reaktör Kazaları Sonrası Almanya Nükleer
Enerji Politikası Sarmalı, Ahmet
Cangüzel Taner, FMO Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2011.
-Almanya
Nükleer Elektrik Santralleri Kapatılması Perspektifi, Ahmet Cangüzel
Taner, FMO Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-Almanya
Nükleer Santraller Kapatılması Kararı Sonrası Elektrik Üretimi Çıkmazı,
Ahmet Cangüzel
Taner, FMO Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2011.
-İngiltere
Elektrik Piyasası, Elektrik Üretimi Reformları, Enerji Portföyü ve Elektrik
Enerjisi Projeksiyonları, Ahmet Cangüzel
Taner, FMO Yayınları, Faydalı Bilgiler,
2012.
-Amerika
Birleşik Devletleri Kömür Kökenli Termik Santraller Geleceği ve
Karbondioksit Emisyonları ile ilgili Federal
Seviyede Yeni Yasal Düzenlemeler,
Ahmet Cangüzel Taner, FMO Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2012.
-Karbon
Yakalama ve Depolama (Carbon Capture and Storage) CCS Teknolojisi
Kapsamında Son Yapılan Küresel Bilimsel
Araştırma ve Geliştirme (AR-GE)
Faaliyetleri, Ahmet Cangüzel Taner, Fizik
Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2012.
-Küresel
Isınma ve Küresel İklim Değişiklikleri Nedenleri Arasında Sayılan Küresel
Karbondioksit Emisyonları Yok Edilmesi
Teknolojileri Maliyetleri, Ahmet Cangüzel
Taner, Fizik Mühendisleri Odası Yayınları,
Faydalı Bilgiler, 2012.
-ABD Kömüre
Dayalı Elektrik Santralleri Karbon Salımları ve Karbondioksit
Emisyonları Bertaraf Edilmesi Projeksiyonları,
Ahmet Cangüzel Taner, Fizik
Fizik
Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı Bilgiler, 2012.
-Almanya
Enerji Devrimi ve Enerji Dönüşümü-Energiewende Politikaları, Fosil Yakıtlı
ve Nükleer Enerji Tabanlı Ekonomi Sistemi
Portföyünden Yenilenebilir Enerji
Kaynakları
Temelli Ekonomi Sistemi Portföyüne Transformasyon, Ahmet Cangüzel
Taner, Fizik
Mühendisleri Odası Yayınları, Faydalı
Bilgiler, 2012.
-The Economist Dergisi (01 Aralık
2012 – 07 Aralık 2012).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder