Türkiye’de e-ticaretin tarihi 1990’lı yılların sonlarına dayansa da,
günümüzde hala tüketicilerin en çok sordukları soruların başında “e-ticaret nedir?” ve
“internetten
alışveriş güvenli midir?” geliyor. En basit haliyle söylemek
gerekirse e-ticareti internet üzerinden yapılan alışveriş olarak
tanımlayabiliriz. Peki dijital ortamda yani online olarak alışveriş yapmak ne
kadar güvenli?
Türk tüketiciler halen daha alışveriş alışkanlıklarını değiştirebilmiş ve
teknolojiye ayak uydurabilmiş değil. Bankamatiklerden para havalesi
yapabileceğini veya kredi kartı borcunu ödeyebileceğini bildiği halde
makinelere güvenmeyip, banka gişelerinde sıra beklemeyi tercih edebiliyorlar.
Teknolojik ürünleri satın almayı seven bir toplum olsak da, onun getirdiği
imkanlara önyargıyla yaklaşıyoruz.
Bu durum, söz konusu internetten alışveriş olduğunda da devam ediyor.
Kullanıcıların online alışverişte en çok çekindikleri nokta kredi kartı
bilgilerini internet ortamında paylaşırken dolandırıcılığa maruz kalmak.
Tüketicilerin bir kısmı e-ticarete
devlet güvencesi gelmesinin yararlı olabileceğini
düşünürken, bir kısmı ise buna gerek duymuyor. Ama sokaktaki son kullanıcı
internetten alışveriş yapmanın genel olarak güvenli olmadığını düşünüyor. Fakat
burada şu noktanın üzerinde durmak gerekiyor; devlet zaten tüketiciye online
alışverişlerde bir takım haklar sunuyor. Bunun yanı sıra geçtiğimiz Şubat
ayında Maliye Bakanlığı güvenli
olmayan e-ticaret şirketlerinin bloke edileceğini duyurarak, tüketicilerin bu mecradaki mağduriyetlerini önleyecek adımlar
atacaklarını belirtmişti.
Online alışveriş neden güvenli?
Kalkınma Bakanlığı’nın hazırladığı İnternet
Girişimciliği ve E-ticaret Ekseni Mevcut Durum Raporu’nda ortaya
çıkan verilere göre Türkiye’de internetten alışveriş yapanların %91,6’sı
internetten yaptıkları alışverişlerde sorun yaşamadıklarını belirtiyor. Geç
teslimat yüzünden sorun yaşayanlar %40’lık bir kesimi oluştururken,
dolandırıcılığa maruz kalanların oranı ise %5.
Yine aynı raporda ortaya çıkan verilere göre tüketicilerin %77’si ihtiyaç
duymadığı için internetten alışveriş yapmayı tercih etmediğini belirtirken, %33’lük
bir bölüm mağazadan alışveriş yapmayı tercih ediyor. Her ne kadar tüketiciler
görerek ve dokunarak alışveriş yapmak isteseler de online
alışverişin birçok avantajı da bulunuyor. Her ne kadar ürüne anında
sahip olamama ve ürüne dokunamama gibi dezavantajlar olsa da güvenlik
problemleri gelişen teknolojiler ve bilinçlenen tüketiciler ile aşılabilecek
bir problem haline geliyor.
İnternetten alışveriş yapmak bir mağazada alışveriş
yapmaktan farklı değil
Aslında bakıldığında internetten yapılan alışverişler, bir mağazada ya da
kafede yapılan alışverişlerden pek de farklı değil; çünkü mağazada aldığınız
ürün ve hizmetlerde de sorun yaşayabilir, defolu ürün satın almış
olabilirsiniz. Bunun yanı sıra, kredi kartınızı doğrudan bir başkasıyla
paylaşmış oluyorsunuz. Ödeme yaparken, kartınızı kasiyere veya garsona
verdiğinizde kart bilgilerinizin hiçbir gizliliği kalmıyor. Kötü niyetli
kişiler dilerlerse kart bilgilerinizi çok rahat kopyalayabilirler.
SSL Sertifikası ve 3D Güvenlik ile kredi kartıyla
güvenli ödeme yapılabilir
Bir internet sitesinde kredi kartı bilgilerinizin üçüncü şahısların eline
geçme ihtimali oldukça düşük. Eğer bir e-ticaret sitesi SSL Sertifikasına
sahipse, güvenli şifreleme yöntemine sahiptir ve bu siteler üzerinden kredi
kartıyla alışveriş yaptığınızda bilgileriniz özel şifreleme teknikleriyle
kodlanarak doğrudan bankaya ulaştırılır ve gerekli işlemler uygulanır.
128 ve 256 Bit SSL olarak iki farklı şifreleme yöntemi bulunuyor ve
bunlardan 256 bit daha güçlü bir güvenliğe sahip olsa da Amazon ve Google gibi dünyanın online kanallardaki en aktif şirketleri de şu an sektörün
standardı haline gelmiş olan 128 bit şifrelemeyi kullanıyor. Ödeme sistemleri
konusunda daha detaylı bir bilgi almak için “E-ticarette Ödeme Sistemleri
Hakkında Bilinmesi Gerekenler” adlı yazımıza göz atabilirsiniz.
Tüketicilerin internetten alışverişlerde de yasal
hakları bulunuyor
Tüketicilerin internetten alışveriş yapmaktan çekinmelerinin en büyük
nedenlerinden biri de sahip oldukları yasal hakları bilmiyor olmaları.
Geleneksel alışverişte, tüketici bir sorunla karşılaştığında alışveriş yaptığı
mağazaya giderek oradaki yetkiliyle yüz yüze görüşerek sorunu çözmeye alışkın
olduğu için internet ortamında sorunlarına nasıl çözüm bulabileceğini bilmiyor.
Bu sebeple internetten
alışverişte tüketicinin bilmesi gereken haklar bulunuyor. Bu hakların başında da iade
hakkı geliyor. Tüketiciler memnun olmadıklar
ürünleri 7 gün içinde yasal olarak iade etme hakkına sahipler.
Bir internet sitesinden alışveriş yaparken, şirket
hakkında araştırma yapın
Ticaretin her alanında olduğu gibi kötü niyetli kişiler e-ticaret
sektöründe de bulunabiliyor; ama bu tüm sektörün böyle olduğu anlamına
gelmemekte. En basit örnek ile düşünecek olursak, pazarda bir çift çorap almak
için bile tüm tezgahları gezen tüketicileri ele alırsak, internetten alışveriş
yaparken de bunun benzerini yapmak gerekiyor. Alışveriş yapmadan önce
forumlarda veya sosyal medyada o
markayı araştırmak, markanın müşteri ve ürün hizmetlerinde nasıl bir izlenim
yarattığını görmek için iyi bir yöntem olarak ele alınabilir.
İnternet siteleri mesafeli satış sözleşmesi ve ön
bilgilendirme formu sunmak zorundalar
Tüketiciler, online alışverişlerde de temel tüketici haklarına sahipler.
Kargo yoluyla ürün teslimatı yapıldığı için internetten alışverişlerde Mesafeli
Satış Sözleşmesi geçerlidir. Alışverişinizin satın alma sürecini tamamlamadan
önce e-ticaret şirketleri size bu sözleşmeleri sunar ve siz bu sözleşmeleri
okuduğunuzun onayını verirseniz alışverişiniz tamamlanmış olur. Tüketiciler bu
sözleşmeleri okumadan alışverişlerine onay vermeliler ve bir e-ticaret şirketi
bu sözleşmeleri sunmuyorsa, tüketiciler bu sitelerden alışveriş yapmamalılar.
Tüketici bir sorunla karşılaştığında karşısında
muhatap alacağı biri var
İnternet sitesi üzerinde satış yapan firmaların işletmecileri tüzel kişiyse
ticari ünvanlarını, gerçek kişilerse ad, soyadları, telefon, adres ve e-posta gibi iletişim bilgilerini tüketicilerle paylaşmak zorundalar. Bu bilgileri
paylaşmayan e-ticaret firmaları üzerinden tüketiciler alıveriş yapmayı tercih
etmemeliler.
Garanti belgeleri ve ürün fiyat bilgileri kullanıcıyla
paylaşılır
Kullanıcılar internet üzerinden sipariş verirken, ürün özelliklerine
ulaşabilirler. Eğer ürünü sepete eklediklerinde fiyat farklıysa firmayla
irtibata geçip bunu bildirebilirler ya da başka bir yerden alışveriş
yapabilirler. Bunun gibi detaylara dikkat edildiği takdirde ödeme ve ürün
fiyatlarında ekstra bir sorunla karşılaşılmayabilir. Bu yüzden firmanın sunduğu
ekstra detay bilgileri okumakta ve satışa sunulan ürünün fiyatının yanında KDV
dahildir gibi bilgilerin olup olmadığını kontrol etmekte fayda var.
Kargo teslimatı sırasında da tüketicilerin hakları
bulunuyor
Kargo teslimatları internetten alışverişlerde yaşanan başlıca problemlerin
arasında yer alıyor. Eksik veya hasarlı gelen ürünler, kargonun geç gelmesi ya
da hiç gelmemesi gibi durumlar söz konusu olabiliyor. Tüketicilerin
kargo teslimatı sırasındaki hakları, onların mağduriyetini
engelleyebilir. Bu hakları öğrenmek online alışverişler sırasında tüketicilerin
daha az sorun yaşamasını veya hiç sorunla karşılaşmamasına yardımcı olabilir.
Faturalarınızı ve ödeme bilgilerini sakladığınız
takdirde yasal yollardan hakkınızı arayabilirsiniz
Bir internet sitesinden alışveriş yaptığınızda, ödeme sonrası karşınıza
çıkan ödeme bilgilerinin yer aldığı sayfanın yazılı çıktısını almak ya da o
sayfanın ekran görüntüsünü almak sizin o siteden alışveriş yaptığınıza dair
elinizde bir kanıt olması anlamına geliyor. Ayrıca ürünle beraber gelen
faturayı da saklamanızda fayda var. İade yapmak istediğinizde bu faturaya
ihtiyacınız olacak. Aslında bakıldığında da fiziki mağazalardaki
alışverişlerinizde de ürünün faturası olmadan değişim ve para iadesi yapamıyorsunuz
ve aldığınız fişleri saklamanız gerekiyor. Bu bakımdan online alışverişlerde de
aynı prensip uygulanıyor.
Sinan OYPAN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder