Hayat dışı sektörün konsolide bilanço zararı yaklaşık 42 kat artarak geçen yıl 657.7 milyon TL olarak gerçekleşti. 2011 yılında hayat/emeklilik ve elementer şirketler dahil tüm sektörde 23 şirket zarar (bilanço zararı) ederken, 2012’de zarar eden şirket sayısı 28’e yükseldi. Basın mensupları olarak sigortacılarla ne zaman bir araya gelsek, söz dönüp dolaşıp sektördeki kârsızlık sorununa gelir. “Sektör büyümesine büyüyor; ama bu büyüme bir türlü kâra yansımıyor” sözünü sektör temsilcilerinden sıkça işitiriz. Nitekim, geçmiş yıllarda olduğu gibi 2012 yılında da bu tabloda bir değişiklik yok.
Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB), geçen günlerde açıkladığı verilere göre, sektörde hayat dışı (elementer) branşta kârsızlık sorunu ağırlaşarak sürüyor. 2011’de 15.4 milyon TL olan elementer sektörün konsolide bilanço zararı (net dönem zararı) yaklaşık 42 kat artarak geçen yıl 657.7 milyon TL olarak gerçekleşti. 2011 yılında olağan faaliyetlerinden konsolide olarak 59.8 milyon TL kâr eden (teknik kâr) sektör, geçen yıl ise 567 milyon TL teknik zarara uğradı. 2011 yılında hayat/emeklilik ve elementer şirketler dahil tüm sektörde 23 şirket zarar (bilanço zararı) ederken, 2012’de zarar eden şirket sayısı 28’e yükseldi.
Hayat dışı 3 yıldır zararda
TSB verileri yıllar itibariyle incelendiğinde hayat dışı sektör, son üç yıldır zarar ediyor. Küresel krizin sektörü derinden etkilediği 2009 yılında bile 181.8 milyon TL konsolide bilanço kârı elde eden hayat dışı sektör, 2010 yılında ise 185.5 milyon TL zarara uğradı. 2011’de ise 15.4 milyon TL olarak gerçekleşen zarar geçen yıl ise 650 milyon TL’yi aştı. Hayat dışında teknik kârlılık açısından da tablo pek parlak değil. 2010’da 4.7 milyon TL zarar eden sektör, 2011’de 59.8 milyon TL kâr etmesine karşın, geçen yılı 567 milyon TL gibi bir zararla tamamladı.
Hayat dışı sektördeki zararın başlıca nedeni de trafik (kara araçları sorumluluk) sigortalarında sektörün uğradığı zarar. Söz konusu branşta zarar geçen yıl, 2011 yılına göre 3’e katlanarak 1 milyar 285.3 milyon TL olarak gerçekleşti. Son olarak 2005 yılında kâr eden trafik branşı tam 7 yıldır kâr yüzü görmediği gibi, zarar da katlanarak büyüyor. Sektör yetkililerinin de sıkça vurguladıkları gibi trafik kazalarında bedeni hasarlar sonucunda ödenen tazminatların astronomik boyutlara ulaşması, zararın da temel nedeni. Nitekim, bu konuda TSB de İspanya’daki Baremo Modeli’ne benzer bir modelin Türkiye’de hayata geçirilmesi için çalışma başlatırken, söz konusu modelden, trafik kazalarında bedeni hasarlar oluştuğunda mağdur olanların yakınlarına ödenecek ‘destekten yoksun kalma tazminatı’nın hesaplanmasında yararlanılacak.
TSB verileri yıllar itibariyle incelendiğinde hayat dışı sektör, son üç yıldır zarar ediyor. Küresel krizin sektörü derinden etkilediği 2009 yılında bile 181.8 milyon TL konsolide bilanço kârı elde eden hayat dışı sektör, 2010 yılında ise 185.5 milyon TL zarara uğradı. 2011’de ise 15.4 milyon TL olarak gerçekleşen zarar geçen yıl ise 650 milyon TL’yi aştı. Hayat dışında teknik kârlılık açısından da tablo pek parlak değil. 2010’da 4.7 milyon TL zarar eden sektör, 2011’de 59.8 milyon TL kâr etmesine karşın, geçen yılı 567 milyon TL gibi bir zararla tamamladı.
Hayat dışı sektördeki zararın başlıca nedeni de trafik (kara araçları sorumluluk) sigortalarında sektörün uğradığı zarar. Söz konusu branşta zarar geçen yıl, 2011 yılına göre 3’e katlanarak 1 milyar 285.3 milyon TL olarak gerçekleşti. Son olarak 2005 yılında kâr eden trafik branşı tam 7 yıldır kâr yüzü görmediği gibi, zarar da katlanarak büyüyor. Sektör yetkililerinin de sıkça vurguladıkları gibi trafik kazalarında bedeni hasarlar sonucunda ödenen tazminatların astronomik boyutlara ulaşması, zararın da temel nedeni. Nitekim, bu konuda TSB de İspanya’daki Baremo Modeli’ne benzer bir modelin Türkiye’de hayata geçirilmesi için çalışma başlatırken, söz konusu modelden, trafik kazalarında bedeni hasarlar oluştuğunda mağdur olanların yakınlarına ödenecek ‘destekten yoksun kalma tazminatı’nın hesaplanmasında yararlanılacak.
Karşılıklar artıyor; kâr düşüyor
Trafikteki zarar yanında karşılıklardaki artış da sektördeki şirketlerin kârlılığının artmasını engelliyor. 2007 yılında 2.9 milyar TL olan ‘kazanılmamış primler karşılığı’ 2011’de 5.3 milyar TL, geçen yıl ise 6.5 milyar TL’ye yükseldi. Keza, 2007’de 1.6 milyar TL düzeyinde olan ‘net muallak hasarlar karşılığı’ 2011 itibariyle 3.1 milyar TL, 2012’de ise 4.1 milyar TL seviyesine ulaştı.
Trafikteki zarar yanında karşılıklardaki artış da sektördeki şirketlerin kârlılığının artmasını engelliyor. 2007 yılında 2.9 milyar TL olan ‘kazanılmamış primler karşılığı’ 2011’de 5.3 milyar TL, geçen yıl ise 6.5 milyar TL’ye yükseldi. Keza, 2007’de 1.6 milyar TL düzeyinde olan ‘net muallak hasarlar karşılığı’ 2011 itibariyle 3.1 milyar TL, 2012’de ise 4.1 milyar TL seviyesine ulaştı.
Sektöre hayat da can veremedi
Hayat dışı branşın aksine, hayat/emeklilik branşının ise kârlı olduğu dikkat çekiyor. Söz konusu branşta 2010 yılında 300.2 milyon TL olan net dönem kârı (bilanço kârı), 2011’de 344.5 milyon TL’ye yükseldi. Geçen yıl da önceki yıla göre yüzde 26,8 artışla 437 milyon TL olarak gerçekleşti. Söz konusu branştaki kar, hayat dışındaki zararın üzerinde olduğu için sektör, bütün olarak 2010’da 114.7 milyon TL ve 2011’de 329.1 milyon TL kâr etti. Ancak, hayat/emeklilik branşındaki kâr, geçen yıl elementer branştaki zararı bu kez karşılayamadı; bu nedenle sektör 2012’de topyekün 220.6 milyon TL zarar etti. Sigorta sektörünün 2011’de bir bütün olarak kâr etmesine karşın, bu kârın, 2008-2009 kriz yıllarında elde edilen kârın gerisinde kaldığına dikkat çekmek gerekiyor. Sektör, küresel krizin Türkiye’yi de etkilediği 2008’de toplam 841.2, 2009’da ise toplam 455.5 milyon TL bilanço kârı elde etmişti. Alp SÜER/SİGORTALI
Hayat dışı branşın aksine, hayat/emeklilik branşının ise kârlı olduğu dikkat çekiyor. Söz konusu branşta 2010 yılında 300.2 milyon TL olan net dönem kârı (bilanço kârı), 2011’de 344.5 milyon TL’ye yükseldi. Geçen yıl da önceki yıla göre yüzde 26,8 artışla 437 milyon TL olarak gerçekleşti. Söz konusu branştaki kar, hayat dışındaki zararın üzerinde olduğu için sektör, bütün olarak 2010’da 114.7 milyon TL ve 2011’de 329.1 milyon TL kâr etti. Ancak, hayat/emeklilik branşındaki kâr, geçen yıl elementer branştaki zararı bu kez karşılayamadı; bu nedenle sektör 2012’de topyekün 220.6 milyon TL zarar etti. Sigorta sektörünün 2011’de bir bütün olarak kâr etmesine karşın, bu kârın, 2008-2009 kriz yıllarında elde edilen kârın gerisinde kaldığına dikkat çekmek gerekiyor. Sektör, küresel krizin Türkiye’yi de etkilediği 2008’de toplam 841.2, 2009’da ise toplam 455.5 milyon TL bilanço kârı elde etmişti. Alp SÜER/SİGORTALI
Son 3 yılın en yüksek bilanço zararı
Yıl | Hayat dışı(TL)* | Hayat/emeklilik(TL)* | Toplam(TL) |
2008 | 595.954.130 | 245.268.874 | 841.223.005 |
2009 | 181810567 | 273.694.337 | 455504904 |
2010 | -185.534.010 | 300.278.771 | 114.744.761 |
2011 | -15.429.080 | 344549410 | 329120330 |
2012 | -657768672 | 437.078.501 | -220.690.170 |
*Konsolide dönem net kârı.
Kaynak: TSB
Hayat dışında teknik zarar 600 milyon TL’ye yakın*
Yıl | Hayat dışı(TL) | Hayat(TL) | |
2008 | 404353024 | 77578015 | |
2009 | 108723542 | 108.283.918 | |
2010 | -4784025 | 144.475.765 | |
2011 | 59888365 | 198213531 | |
2012 | -567.050.884 | 246.687.633 |
Kaynak: TSB
*Konsolide kâr-zarar hesabı
*Konsolide kâr-zarar hesabı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder